РОЗРОБЛЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Для створення якісної індивідуальної програми розвитку (далі – ІПР) необхідно мати повну інформацію про дитину. Таку інформацію команда супроводу отримує з висновку інклюзивно-ресурсного центру (далі – ІРЦ) , спостерігаючи за дитиною на перервах, під час навчання, аналізуючи учнівські роботи, тестування, спілкування дитини з однокласниками. Почерпнути інформацію можна також із бесід з дітьми, батьками, з результатів анкетування, а також вивчаючи звіти про реалізацію ІПР попередніх років, програму реабілітації (для дітей з інвалідністю оформлюють лікарі).
Індивідуальна програма розвитку є обов’язковим освітнім документом для всіх дітей з особливими освітніми потребами (далі – ООП), які навчаються на інституційній формі здобуття освіти (очна, дистанційна). Для дітей, які здобувають освіту індивідуально (екстернат, сімейна (домашня) форма, педпатронаж), — у разі надання батьками висновку ІРЦ.
Особливі освітні потреби визначає ІРЦ у висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи. Для керівника закладу висновок ІРЦ — важливе джерело інформації про те, які саме особливі освітні потреби має дитина та що необхідно забезпечити у закладі освіти для якісного освітнього процесу.
Щороку для кожної дитини з ООП команда супроводу протягом двох тижнів від початку навчання складає ІПР учня/учениці за формою, визначеною додатком 3 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#n88)
Запорука якості ІПР — детальне вивчення комплексної оцінки всіма членами команди супроводу та їхня активна участь у її розробці.
Керівнику закладу необхідно уважно ознайомитись із висновком про комплексну оцінку та вивчити інформацію у ньому. Це важливо, бо усі рішення керівника, пов’язані з навчанням дитини з ООП, мають базуватись на даних із комплексної оцінки. І саме ці дані легітимізуватимуть подальші дії керівника з організації навчання для дитини з ООП.

Індивідуальна програма розвитку (ІПР)

1. Загальна інформація про дитину

  • Прізвище, ім’я, по батькові:
  • Дата народження:
  • Навчальний заклад:
  • Клас/група:
  • Контактна інформація батьків/опікунів:
  • Особливості діагнозу та медичних показань: (при наявності, за згодою батьків)
  • Соціальний статус дитини: (з багатодітної сім’ї, дитина-сирота тощо).

2. Мета програми

Загальна мета ІПР полягає у:

  • Забезпеченні комплексної підтримки дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей та потреб.
  • Формуванні умов для розвитку навчальних, соціальних та особистісних навичок.
  • Підготовці до максимальної інтеграції в суспільство.

3. Актуальний рівень розвитку дитини

3.1. Сильні сторони дитини: (Наприклад: висока цікавість до певних тем, креативність, добра моторика).

3.2. Складнощі та бар’єри в навчанні: (Наприклад: труднощі з читанням, недостатній розвиток комунікативних навичок, низька концентрація уваги).

3.3. Результати діагностики:

  • Психолого-педагогічна: (результати тестів, спостережень).
  • Логопедична: (за потреби).
  • Фізіотерапевтична: (особливості фізичного розвитку).

4. Освітні цілі та завдання

4.1. Загальні цілі:

  • Розвиток навичок самостійного навчання.
  • Формування соціальної компетенції.
  • Поліпшення комунікаційних здібностей.

4.2. Специфічні завдання:

Когнітивна сфера:

  • Формування базових знань із математики (рахунок, логіка).
  • Розвиток читання та письма.

Емоційно-соціальна сфера:

  • Розвиток навичок співпраці з однолітками.
  • Навчання самоконтролю емоцій.

Фізична сфера:

  • Розвиток дрібної та загальної моторики.
  • Формування правильної постави (за необхідності).

5. Стратегії та підходи до навчання

  • Індивідуальний підхід: адаптація матеріалів під рівень сприйняття дитини.
  • Використання візуальних підказок: схеми, малюнки, картки.
  • Ігрові методики: інтеграція навчального матеріалу в ігрові активності.
  • Підтримка з боку дорослих: регулярна допомога асистента вчителя (за потреби).
  • Альтернативна комунікація: використання жестів, карток PECS або інших систем.

6. Розклад занять та активностей

Час Діяльність Ціль Відповідальний
9:00–9:15 Ранковий ритуал Соціалізація, комунікація Вихователь
9:15–10:00 Інтегроване заняття (читання) Розвиток мови Вчитель
10:15–10:45 Руханка/фізичні вправи Моторика, здоров’я Інструктор з фізкультури
11:00–12:00 Ігрове заняття Формування соціальних навичок Асистент

7. Моніторинг та оцінка розвитку

7.1. Методи оцінки:

  • Регулярне спостереження під час занять.
  • Тестування та анкетування дитини.
  • Оцінка прогресу в щоденнику досягнень.

7.2. Етапи моніторингу:

  • Короткостроковий: щомісячна оцінка прогресу.
  • Довгостроковий: підсумковий аналіз наприкінці навчального року.

8. Ресурси для реалізації програми

Кадрові: вчитель, асистент вчителя, психолог, логопед, реабілітолог.

Матеріальні: адаптовані навчальні матеріали, дидактичні ігри, спеціальне обладнання.

Технічні: ноутбук, планшет, інтерактивна дошка.


9. Рекомендації для батьків

  • Регулярно обговорювати прогрес із педагогами.
  • Виконувати завдання вдома для закріплення матеріалу.
  • Брати участь у тренінгах для кращого розуміння потреб дитини.

10. Підписи сторін

  • Батьки/опікуни:
  • Вчитель/вихователь:
  • Психолог:
  • Логопед:
  • Адміністрація навчального закладу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *