Мета психологічної служби
Нормативно-правове забезпечення діяльності психологічної служби в системі освіти України в умовах дії воєнного стану
Закон України від 09 травня 2024 року № 3714-IX «Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом про участь України у Програмі ЄС «Громадяни, рівність, права та цінності».
Постанова Верховної Ради України від 09 травня 2024 року № 3712-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі».
Постанова Верховної Ради України від 24 квітня 2024 року № 3663-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей».
Постанова Верховної Ради України від 22 листопада 2023 року № 3487-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв’язку з ратифікацією Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок i домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція)».
Постанова Верховної Ради України від 21 листопада 2023 року № 3485-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо застосування обмежувальних заходів протидії домашньому насильству».
Постанова Верховної Ради України від 05 жовтня 2023 року № 3412-IX «Про прийняття за основу проєкту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 червня 2024 року № 527-р «Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки».
Постанова Кабінету Міністрів України від 14 травня 2024 року № 551 «Про затвердження Порядку виявлення та повернення дітей, депортованих або примусово переміщених внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.02.2024 року № 141-р «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року».
Постанова Кабінету Міністрів України від 23 січня 2024 року № 83 «Про організацію діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2023 року №1025-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції забезпечення національної системи стійкості до 2025 року».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2023 року № 850-р «Про затвердження Державної цільової національно-культурної програми “Єдність у розмаїтті” на період до 2034 року».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 червня 2023 року № 496-р «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 квітня 2023 року № 301-р «Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2023 рік».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2023 року № 174-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти».
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2023 року № 160-р «Про затвердження плану заходів до 2024 року щодо реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки».
Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2023 року № 867 «Про реалізацію експериментального проєкту “Спеціаліст із безпеки в освітньому середовищі».
Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 вересня 2023 року/ № 1142 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі».
Наказ Міністерства освіти і науки України № 131 від 07 лютого 2024 року «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції громадянської освіти в Україні».
Лист Міністерства освіти і науки України від 18.04.2023 № 1/5449-23 «Щодо проведення в закладах освіти право просвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)».
Лист МОН від 24.11.2023 № 4/4610-23 «Щодо Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства».
Лист ДНУ «ІМЗО» від 29.03.2023 21/08-479 2 «Про Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?».Лист ДНУ «ІМЗО» від 16.05.2024 № 21/08-790 «Про інформаційні матеріали стосовно небезпеки азартних ігор».
Лист ДНУ «ІМЗО» від 22.05.2024 № 21/08-824 «Про проєкт методичних рекомендацій щодо соціалізації та інтеграції дітей ВПО у громадах».
У 2024/2025 навчальному році пріоритетним завданням психологічної служби в системі освіти України залишається збереження і зміцнення психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
Гармонійний розвиток дитини це – не лише інтелектуальний розвиток, але й розвиток фізичний, емоційний, особистісний.
Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх учасників здобувачів освіти та педагогічних працівників.
Задачею психологічної служби є забезпечення своєчасного і систематичного вивчення психофізичного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльність з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей,сприяти створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти.
Пріоритетні напрями роботи практичного психолога :
– Психологічний супровід адаптації учнів 1, 5, 10-х класів до нових умов навчання.
– Підвищення психологічної культури учнів.
В рамках навчального закладу психолог організовує роботу по основних напрямках психологічної діяльності:
• робота з учнями;
• робота з педагогічним колективом;
• робота з батьками.
І. Робота з учнями.
Складається із діагностичної роботи ,профілактичної, навчальної діяльності, консультування, просвіти.
До профілактичної діяльності можна віднести:
• проведення профілактичних лекцій за різноманітними темами, серед яких профілактика всіх видів насильства, тютюнопаління, алкоголізму, наркозалежності, попередження насильницької та агресивної поведінки, попередження суїцидальної поведінки, протидія торгівлі людьми і т.п.;
• ознайомлення із статистичними даними щодо запропонованих тем, створення власної статистики;
• проведення інтерактивних занять, тренінгів, ігор, круглих столів, диспутів;
• перегляд відео матеріалів з метою попередження адиктивної поведінки.
Діагностична робота передбачає:
• дослідження психологічної готовності до навчання учнів 1-х, 4-х класів;
• дослідження психологічної адаптації учнів 1-х, 5-х та 10-х класів;
• дослідження професійних здібностей і нахилів 9-х та 11-х класів;
• дослідження особливостей емоційної сфери учня та його особистості в цілому;
• дослідження мотиваційної сфери і спрямованості особистості учня;
• дослідження міжособистісних стосунків та взаємин в колективі та родині.
• дослідження особистісної сфери та психофізичних показників учнів з особливими освітніми потребами;
Корекція:
• розвивальні заняття з учнями 1-х класів, з метою поліпшення адаптаційного періоду;
• розвивальні заняття з учнями 5-х класів, з метою поліпшення адаптаційного періоду;
• розвивальні заняття з учнями з особливими освітніми потребами, з метою поліпшення соціалізації та розвитку психоемоційної та пізнавальної сфери;
• індивідуальні корекційні заняття, за запитом.
Консультативна, просвітницька, навчальна діяльність:
• включає в себе велику кількість ознайомчих бесід;
• зустрічей з цікавими людьми: з представниками соціальної служби, громадських та молодіжних організацій, органів поліцї;
• проводиться консультування з питань адаптації до нових умов навчання, складових успіху сучасної молодої людини, професійного самовизначення, моивації і результативності навчння, профілактики суїцидальної поведінки, стресостійкості під час ДПА та ЗНО, конструктивного спілкування з однолітками та старшими.
ІІ. Робота з педагогічним колективом:
Діагностична робота передбачає:
• дослідження особистісної сфери учителя;
• дослідження професійного стилю учителя;
• дослідження міжособистісних відносин в педагогічному колективі;
• досідження стилю спілкування з учнями;
• дослідження стресостійкості;
• виявлення факторів, що сприяють або заважають розвитку вчителя.
Консультативна, просвітницька діяльність:
Крім того, педагогічний колектив повинен бути завжди в курсі останніх психологічних новинок, для профілактики професійного вигорання, починаючи від оптимізації міжособистісного спілкування; з адміністрацією, колегами, батьками та учнями, і, закінчуючи особливостями поведінки людей, схильних до адиктивної поведінки.
Для цього наша психологічна служба широко використовує тренінги, арттерапевтичні заняття для вчителів з метою релаксації, профвигорання, а також стимуляції їх творчого потенціалу.
ІІІ. Робота з батьками:
Так само, як і напрями роботи з учнями та вчителями, робота з батьками здійснюється якомога різнобічно: це і просвітницькі виступи на батьківських зборах, і розробка буклетів з актуальних питань (висвітлення проблем і надання порад); вивчення міжособистісних стосунків (дитина – батьки, батьки – батьки, батьки – учителі, учителі – учні) та вивчення «задоволеності» чи «незадоволеності» роботою школи з боку батьків. З батьками працюємо як у групах , так і індивідуально.
VІ. Навчальна діяльність психолога.
Підготовка до різних конкурсів, змагань, різноманітних зборів, засідань, тематичних тижднів, тижня психології та ін.
Аналітична робота полягає у зведенні всіх існуючих даних щодо кожного класу і кожного учня. На базі цих даних робляться висновки та певні рекомендації для учнів, для їх батьків, вчителів стосовно вирішення виявлених проблем. Рекомендації можуть бути універсальними (одні й ті самі для кожного учня і для кожного класу), а можуть бути індивідуальними. Рекомендації дозволяють застосовувати індивідуальний підхід для кожного, особливо до тих, хто потрапляє у створену картотеку дітей «групи ризику». Можуть бути спрогнозовані й описані певні варіанти поведінки окремих учнів у різних навчальних або критичних, стресових ситуаціях.
Системна комплексна робота психолога, класних керівників, учителів, батьків, спрямована на дітей, дає позитивні результати.
Накопичений досвід реалізації різноманітних форм взаємодії учнями, педагогами і батьками дозволяє стверджувати, що кожна з них окремо дає можливість досягти поставленої цілі. Однак, комплексне використання всіх цих форм дає набагато відчутніші результати, сприяє вирішенню вузьких задач, дозволяє вибудувати індивідуальний психолого-педагогічний підхід для кожної дитини.